Choć określenie „materiały POS” brzmi nieco niezrozumiale, wbrew pozorom nie ma w nim niczego skomplikowanego. Pojęcie POS (skrót od ang. Point of Sale) oznacza w dosłownym tłumaczeniu punkt sprzedaży, jednak w marketingu i reklamie odnosi się do wszystkich elementów, które wspierają sprzedaż bezpośrednio w miejscu zakupu. Są to m.in. materiały reklamowe i ekspozytory, które mają przyciągnąć uwagę klienta i zachęcić go do zakupu konkretnego produktu lub usługi.
W praktyce materiały POS obejmują bardzo szeroki zakres narzędzi – od naklejek podłogowych, przez dyspensery, potykacze, kasetony, standy, aż po specjalistyczne ekspozytory w sklepach. Cechą wspólną wszystkich tych materiałów jest to, że są one częścią działań BTL (Below The Line), czyli skierowanych bezpośrednio do klienta, poza środkami masowego przekazu.
Nie ulega wątpliwości, że dobrze wykonane materiały POS mogą przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta, a to, oczywiście, z dużym prawdopodobieństwem przełoży się na zysk Twojej firmy. Dlaczego zatem wykonanie odgrywa tak ważną rolę? Przede wszystkim dlatego, że świadczy ono o dbałości przedsiębiorstwa. Dodatkowo tego typu dodatki w doskonały sposób podkreślają zalety sprzedawanego przez Ciebie produktu lub usługi. Jeśli jesteś zainteresowany tematem materiałów POS, serdecznie zapraszamy do lektury.
Podział materiałów POS ze względu na twardość
Znasz już teorię dotyczącą promowania swoich usług przy pomocy ekspozytorów reklamowych. Co jednak oznacza to w praktyce? To dobry moment, by przedstawić Ci podział materiałów POS na miękkie i twarde:
- Miękkie – to na przykład ulotki, plakaty i wizytówki. Innymi słowy do tej kategorii możemy zaliczyć wszelkie produkty wykonane z „miękkich” materiałów, takich jak papier, karton i tektura.
- Twarde – to z kolei litery przestrzenne, standy (https://grupaluxpol.pl/standy-reklamowe-pos/standy-z-hakami/), stojaki i ścianki kartonowe (https://grupaluxpol.pl/standy-reklamowe-pos/scianki-kartonowe/). Jak już zapewne się domyślasz, w kategorię twardych materiałów POS dopasujemy ekspozytory wykonane z drewna, stali oraz tworzyw sztucznych.
Rodzaje i przykłady materiałów POS
1. POS miękkie (soft POS):
- Naklejki podłogowe – to miękkie materiały POS, które wykonane są z papieru lub folii i przyklejane są do posadzki. Głównym przeznaczeniem jest wspieranie sprzedaży poprzez przyciąganie uwagi w ruchliwych strefach.
- Wobblery – to nośniki reklamy wykorzystywane w punktach handlowych, które umieszczane są prostopadle do towaru na półce. Mają ruchomy charakter i działają jako specyficzna forma półkowej reklamy.
- Shelf stopery – reklama do montażu na półce, czyli nakładka na górną część półki, która informuje o promocji lub grupie produktów. Ich zadaniem jest zatrzymanie wzroku klienta na konkretnym towarze.
- Naklejki cenowe, plakaty, ulotki – umieszczane przy kasach, na regałach, drzwiach
2. POS twarde (hard POS):
- Standy kartonowe – lekkie, ale stabilne nośniki reklamy BTL, które wykonane są z papieru, wspierają konkretne kampanie.
- Dyspensery na ulotki – przeznaczona do sklepów kwadratowa lub prostokątna podkładka z tworzywa sztucznego, która umożliwia prezentację broszur promocyjnych.
- Kosze zasypowe – pozwalają eksponować produkty sezonowe i wyprzedażowe.
- Potykacze – typowa reklama zewnętrzna, często spotykana przed lokalami. Wspieranie sprzedaży polega tu na szybkim przekazaniu informacji promocyjnej.
- Kasetony reklamowe – to podświetlane narzędzie reklamy, najczęściej montowane przy wejściu lub w alejkach. W najprostszej postaci to reklama umieszczona prostopadle do ciągu komunikacyjnego – skuteczna i widoczna z daleka.
Zalety materiałów POS
Nie ulega wątpliwości, że materiały POS dają firmom niepowtarzalną możliwość wyróżnienia się na tle innych marek. Przy produkcji określonego ekspozytora ogranicza Cię bowiem wyłącznie wyobraźnia. Jako że paleta materiałów POS jest ogromna, możesz wybrać taką formę reklamy, która zmaksymalizuje Twoją sprzedaż. Uważasz, że dotrzesz do swoich klientów za pomocą miękkiej reklamy POS? Wykorzystaj plakaty. A może jesteś przekonany, że konsumenci pozytywniej zareagują na twarde ekspozytory? Wypróbuj bramy kartonowe lub display książkowy . Jak widzisz Twoje możliwości są nieograniczone!
Wady materiałów POS
Dobrze wiemy, że nie istnieje rozwiązanie idealne i nie ma sensu udawać, że jest inaczej. Materiały POS, jak każda inna forma reklamy, mają swoje wady. Najczęściej nie dotyczą one jednak samego produktu, zaś nieudolnego wykorzystania go poprzez firmę. Na co zatem powinieneś zwrócić szczególną uwagę? Przede wszystkim na to, żeby postawić na umiar. Usilne „upychanie” ekspozytorów reklamowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, z całą pewnością nie poskutkuje pozytywnym odbiorem Twojej promocji przez konsumenta. Wręcz przeciwnie – prawdopodobnie padniesz ofiarą efektu bumerangu, a więc osiągniesz efekt odwrotny od zamierzonego.
Starożytna metoda reklamowania produktów
Choć wydawać by się mogło, że materiały POS są stosunkowo nową formą reklamy, prawda jest zupełnie inna. Okazuje się bowiem, że pierwsze wzmianki dotyczące ekspozytorów mających nakłonić klienta do kupna określonego produktu pochodzą z… Czasów starożytnych! To właśnie nasi przodkowie jako pierwsi wpadli na pomysł umieszczania haseł reklamowych na ścianach. Wzmianki te przybierały formę zdań, które miały za zadanie przyciągnąć do handlarza potencjalnego kupca. Często jednak nie było to wystarczające. W związku z tym starożytni wpadli na pomysł podrasowania swojej reklamy przy pomocy prostych grafik symbolizujących ich produkt lub usługę. Świetnym przykładem mogą tu być szyldy karczm i gospód.
Promocja produktów luksusowych
Warto zaznaczyć, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu za produkty niezbędne do życia uznawano w zasadzie wyłącznie jedzenie, meble, odzież i naczynia kuchenne – a więc wszystko to, co dziś jest dla nas absolutnym minimum. W związku z tym, gdy handlarz dysponował produktami „z wyższej półki” musiał zadbać o to, by trafić do odpowiednich klientów i zachęcić ich do zakupów. Choć obecnie reklama kojarzy nam się z czymś współczesnym i stosunkowo nowym, twórcy pierwszych materiałów POS prawdopodobnie nie byli nawet świadomi, że stosowali pewną formę marketingu.
Dynamiczny rozwój reklamy
Czasy starożytne jednak minęły, a setki lat później na świecie rozpoczęła się rewolucja przemysłowa. Skutkowało to ogromną liczbą produktów, a co za tym idzie – gigantyczną konkurencją. Wtedy to rozpoczęła się walka o przekonanie ludności do zakupu określonego towaru. Zaczęto wykorzystywać reklamy typu BTL, które działały wprost do klienta, często w punktach sprzedaży. Na ulicach zaczęły pojawiać się materiały reklamowe, takie jak standy, banery czy ruchome reklamy do montażu. Tak rozpoczął się dynamiczny rozwój visual merchandisingu i materiałów reklamowych POS, które dziś są powszechnie używane, zwłaszcza w sklepach wielkopowierzchniowych i przestrzeniach o dużym natężeniu ruchu klientów.
Impuls to Twój przyjaciel
Czasy nieco się zmieniły – obecnie niemal 2/3 klientów robi zakupy pod wpływem impulsu. Oznacza to, że ostateczna decyzja zakupowa jest przez nich podejmowana bezpośrednio w miejscu sprzedaży produktu. Właśnie tu swoje zadanie spełnia POSM (czyli jedna z form określania rodzaju materiałów POS). W terminologii marketingowej POSM oznacza wszelkie ekspozytory, standy, nakładki na półkę czy kosze zasypowe, których zadaniem jest wpływać na decyzje klienta detalicznego w miejscu dokonywania zakupu. Dzięki odpowiedniemu umiejscowieniu w przestrzeni handlowej i atrakcyjnej formie, materiały reklamowe POS przyciągają uwagę i zwiększają sprzedaż produktów i usług. To jedna z najskuteczniejszych metod reklamy, bazująca na charakterze reklamowym i działaniu wprost do klienta. Tego typu forma reklamy sprawia bowiem, że klient podejmuje najważniejszą dla Ciebie decyzję – kupuje Twój produkt.